1. YAZARLAR

  2. A. Galip Doğan

  3. Fıkıh soru ve cevapları
A. Galip Doğan

A. Galip Doğan

FIKIH BİLGİSİ
Yazarın Tüm Yazıları >

Fıkıh soru ve cevapları

A+A-

S.1) Kimlerin cenazesi yıkanmaz? Üzerine namaz kılınmaz, ölen darbecilerin namazı kılınıp cenazesi yıkanır mı? Açıklar mısınız?

C.1) Ölen bir kimsenin dünyada kalan Müslümanlar üzerine de hakları vardır. Ölenin gasledilip yıkandıktan sonra namazının kılınmasıdır. Fıkıh kitaplarımızda şu sınıfın cenazesi yıkanmaz, namazı kılınmaz, Müslüman mezarlığına konmaz diye yazılıdır.

a) Sıhhatli olmasına rağmen intihar edenin cenazesi yıkanmaz, namazı kılınmaz. Sivil halkın üzerine bomba atan intihar bombacılarının  namazı  kılınmaz, Müslüman mezarlığına konmaz, Şizofren hastalığı olanlar şuuraltı intihar edenin namazı kılınır.

b) Haksız yere anne, babasını kasten öldürenlerin cenaze işlemleri yapılamaz. Anne ve baba katillerinin teçhiz defin hizmetleri yapılamaz.

c) Bagilerin; yol kesenlerin, yan kesicilerin de namazı kılınmaz.

d) Vatan hainlerinin namazları kılınmaz, cenazesi yıkanmaz. Müslüman mezarlığına da konmaz. 15 Temmuz’da sivil vatandaşların üzerine tank süren hele helikopterden aşağı halkın üzerine ateş yağdıran zalimler geberirlerse onların cenazesi yıkanmaz, namazı kılınmaz. Müslüman mezarlığına da konmaz. (Ö. N. Bilmen, İbni abidin, mebsud)

e) Mürtetlerin de namazı kılınmaz ama dinden çıkar da tekrar İslam’a girerse, durum değişir ölürse namazı kılınır. Müslüman mezarlığına da defnedilir.

f) Müslüman erkeğin nikâhında olan İslam’ı kabul etmeyen kadının da cenazesi yıkanmaz, namazı kılınmaz.

Son olaylara karışan ölenlerle ilgili Diyanet İşleri Başkanlığı’nın verdiği fetva isabetli ve yerindedir. Dünya ve ahiret hayatlarını mahvettiler.

S.2) Hocam ben bir ev hanımıyım, evin bir köşesini mescit gibi düzenledim, namazlarımı orada kılıyorum. Renkli hallerimde o odaya girebilir miyim? bu yaptığım doğru mudur, açıklar mısınız?

C.2) Evinizin bir köşesini mescit yapmanız doğrudur mescit sevabı alırsınız. Sizi bu konuda tebrik etmek lazım, Peygamber (s.a.v) “kadınlara evlerinin bir köşesini mescit yapmaları tavsiye etmiştir.” Yalnız o yere abdestsiz veya hayız halinde girilmesinde sakınca yoktur.

S.3) Hocam yatak odasında ayetlerden oluşan tablolar asılı, Kur’an-ı Kerim de var, yatak odasında yatılmaz diyorlar, açıklar mısınız?

C.3) Bahse konularda yatak odasında yatmanın bir sakıncası yok, hatta cinsel ilişki içerisinde olmanızda da bir sakınca yok, yatarken ayaklarınız kıbleye doğru gelmesin, üzerinize hafif bir örtü ile örterseniz iyi olur.

S.4) Hocam sezeryanla doğum yaptım, lohusalık hali kaç gündür, ne zaman sonra namaz kılabilirim, açıklar mısınız?

C.4) Sezaryen doğumla karın bölgesinden kan gelir, rahimden kan gelmezse, lohusalık bir günde olabilir, rahimden kan gelirse, kesilinceye kadar lohusalık dönemi sürer, kan kesilince lohusalık biter. Fakihlere göre lohusalığın son sınırı 40 gündür.

S.5) Hocam İslam’da evliliğe verilen önem nedir? Kaç yaşında kız ve oğullarımızı evlendirmeliyiz? Açıklar mısınız?

C.5) İslam’da evliliğin, vacip, sünnet ve müstehap olmak üzere hükmü üçtür.

1-Bir kimse şehvetine hakim olamıyorsa, zinaya düşme ihtimali varsa onun evlenmesi vacip olur. Evlenmediği takdirde kesin olarak zinaya düşecekse bunu evlendirmek farzdır.

2-Bir kimsenin iradesi kuvvetli haramlardan sakınıyor, onun evlenmesi sünnettir. Şayet evlenmezse günaha girmiş olur.

3-Bir kimse yaşlı ve cinsel gücü zayıfsa zinaya düşme korkusu yoksa bunun evlenmesi müstehaptır. Peygamber (s.a.v) şöyle buyurmaktadır “Sizin en hayırlınız nikâh altında öleninizdir.” Yine buyurur; “Üç şeyde acele ediniz.”

-Vakti giren namazı kılmakta, cenazeyi defnetmekte, evlenme çağına gelen çocuklarınızı evlendirmekte acele ediniz. Evlilik buluğ çağına girdikten sonra olabilir.

Bekârlık hiristiyan din adamlarında var, hiçbir özrü olmadığı halde evlenmemekte haramdır. Neslin çoğalması ve yetişmesi için evlilik şarttır.

S.6) Hocam bazıları evlenmiyor, niye evlenmiyorsun deyince Said’i Nursi evlenmediği için evlenmiyorum diyor, bu doğru bir kıyas mıdır? Açıklar mısınız?

C.6) Allah (c.c) Kur’an-ı Kerim’de şöyle buyurur “Sizin için Allah resulünde güzel örnekler, usveler, hasseneler vardır.” Bizim için örnek Hz. Muhammed (s.a.v)dır. Evlenmeyen bazı insanların tıbbi özürü olabilir, ona bir şey denilemez fakat filanca evlenmedi diye evlenmiyorsa Peygamberimize muhalefet etmiş olur. O zat özür veya keyfi nedenlerle evlenmemişse kendi bilir, beşeri örnek almak yanlış, Peygamberimiz evlenmiş, çocukları olmuş biz ona bakarız. Keyfi evlenmeyenler Papazlara özen gösteriyor olabilirler, Rabbim ıslah etsin.

S.7) Hocam İslam’da yasak veya haram olan evlilikler nelerdir, açıklar mısınız?

C.7) Evlenmesi haram olan iki zümre vardır. A-Ebedi olarak evlenmesi haram olanlar bunlar;

1-Analar, babalar, 2-Öz kızları. Bir erkeğin nikâhı altında iki kız kardeş evlenemez, birisi ölürse nikâh düşer o zaman evlenir. 3- Halalar, teyzeler, amca ve dayılar, 4- Erkek kardeşlerin kızları veya oğlanları, 5- Kız kardeşlerin kızları.

B- Geçici olarak haram olanlar;

1-Karısının annesi, (kayın validesi) 2-Karısının kızı (üvey kızı) 3-Babasının karısı (üvey annesi) 4-Kız kardeşin kızları yeğenler.

Rıda yoluyla, evlilik yoluyla haram olanlar; 1-Sütannesi, 2-Sütkız kardeşler, süt erkek kardeşler ve onun kızları ve oğlanları. 3-Süt hala ve teyzeler. Süt hala; Emziren kadının kocasının kardeşi.

S.8) Nikâh esnasında Mihirden söz edilmezse o nikâh dinen geçerli sayılır mı? Mihirde senet şart mıdır? Açıklar mısınız?

C.8) Mihir kadının hakkı ve alınması, verilmesi vaciptir. Senet ise sünnettir, ileride ihtilaf olursa o senet anlaşmazlıkları çözer. Hanefi ve Şafii mezheplerine göre mihir nikâh esnasında belirtilmesi sünnettir. Nikâh esnasında söz edilsin veya edilmesin nikâh akdi icab ve kabül varsa iki erkek şahidin huzurunda kıyılmışsa nikâh tamamdır. Yalnız şafi mezhebinde kızın velisinin bulunması da şarttır, farzdır. Velisi olmazsa nikâh sahih olmaz.

S.9) Hocam belediyelerin kıydığı nikâh sahih midir? Nikâh yerine geçer mi açıklar mısınız?

C.9) Hanefi mezhebine göre nikâhta iki erkek şahit varsa, icab ve kabül varsa nikâh tamamdır. Yani erkek aldım kabül ettim zevceliğe kabül ettim demesi şart, kadının da bende koca olarak kabül ettim demesi şarttır. Kabül edeceğim, kabül ediyorum gibi bir sigayla söylerse nikâh olmaz. Belediyenin kıydığı nikâhta erkek şahit var ama evet diyerek nikâh kıyılıyor, bu nikâh caiz olmaz. En iyisi kanun değişikliği yaparak hem resmi hem de dini nikâh kıymayı müftülüklere vermelidir.

Şafii, Maliki ve Hanbeli mezheplerine göre kızın velisinin, vasisinin olması şart koşulmuştur. Belediye nikâhında besmele, Kur’an okumak yoktur. Hâlbuki bir aile yuvası kuruluyor, bu yuva duasız, Kur’an’sız olur mu?

S.10) Hocam, kocam sarhoş eve geliyor, geçenlerde kızdım, bağrıştık oda bana seni boşadım boş ola boş ola diye söyledi, bu durum ne olur açıklar mısınız?

C.10) Peygamberimiz (s.a.v) şöyle buyurur “Üç şeyin şakası da ciddi, ciddisi de ciddidir. Bunlar Talak, nikâh ve ricattır. (Dinden çıkma) Hanefi ve Şafi mezheplerin cumhuruna göre ister sarhoş olsun, isterse ayık olsun sen şunu yaparsan boşsun, dese bir talak gider eğer üç defa tekrar etmişse nikâh düşer. Kadın o erkeğe haram olur, çünkü içkiyi bilerek içiyor, kimse onu içki içmeye zorlamıyor, o açıdan boşanmış olur.

 S.11) Hocam, kocam bana babanın veya erkek kardeşinin evine gidersen üç talakla boşsun dedi, babamın evine gittim, şimdi ben ne yapacağım, açıklar mısınız?

C.11) Hanefi mezhebine göre üç talakla boşarsa, boşanmış olur, kadın o kocaya dönemez.

Ama babanın evine değil de abinin evine gidersen bir şey olmaz.

Selam ve dualar.  26 Temmuz 2016

 

Ali Galip DOĞAN/İrşad Vakfı Başkanı

Bu yazı toplam 2654 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.