"Şiirlerinde estetiğe çok önem verirdi"

"Şiirlerinde estetiğe çok önem verirdi"

Araştırmacı-Yazar Prof. Dr. İbrahim Kavaz, Necip Fazıl’ın Türk edebiyatında kendi şiirleri üzerinde en çok tasarrufta bulunan, değişiklikler yapan şairi olduğunu söyledi. 

Türkiye Yazarlar Birliği Konya Şubesi 2021 yılı kültürel programlarının 14.’sü “Necip Fazıl Kısakürek’in Şiirlerindeki Değişmeler” başlığı altında 29 Mayıs 2021 tarihinde Konya Büyükşehir, Karatay, Meram ve Selçuklu Belediyelerinin katkılarıyla çevrim içi olarak gerçekleştirildi.

Türkiye Yazarlar Birliği Konya Şubesi Yönetim Kurulu Üyesi Atilla Yaramış’ın yönetiminde gerçekleştirilen programın konuğu Araştırmacı-Yazar Prof. Dr. İbrahim Kavaz, Necip Fazıl’ın Türk edebiyatında kendi şiirleri üzerinde en çok tasarrufta bulunan, değişiklikler yapan şairi olduğunu söyledi. 

Necip Fazıl’ın büyük bir şair olmasının yanı sıra kendi poetikasını da ortaya koyan bir isim olduğunu vurgulayan Prof. Dr. İbrahim Kavaz, Üstadın şiir kitaplarının her yeni baskısında şiirleri üzerinde az ya da çok değişiklikler yaptığına vurgu yaptı. 

Bu alanda uzun zamandır akademik bir çalışma ortaya koyduğunu ve “Necip Fazıl Kısakürek’in Şiirler ve Şiirlerindeki Değişimler” ismiyle bu çalışmanın kitaplaştığını belirten Kavaz, bu eserin TYB tarafından Edebî Tenkit alanında ödül aldığını da sözlerine ekledi. 

Necip Fazıl’ın daha ilk şiirlerinden itibaren yaptığı bu değişikliklere örnekler veren Kavaz, bu değişimlerin altında yatan esas sebebin estetik kaygı olduğunu ifade etti. Necip Fazıl’ın hayata, fikre, ideale çok net yaklaşan bir isim olduğunu belirterek bu değişikliklerin de onun bu yapısıyla bağlantılı olduğunu kaydetti.

 NECİP FAZIL BÜYÜK BİR KABİLİYETTİ

Türk Edebiyatında sözünün tesirini kendisi tayin eden iki isimden birinin Mehmet Âkif, diğerinin ise Necip Fazıl olduğunun altını çizen Kavaz, “Sözünün tesirini tayin etmek kolay bir sanat değildir. Hem sanat yapacaksın ve ortaya koyacaksın hem de onun estetik ve fikrî bir endişeyle mahiyetini tayin edeceksin; bu edebiyatımızda sadece Necip Fazılzda ve Mehmet Âkif de olan bir kabiliyettir.  Necip Fazıl’ın ilk şiirleriyle son şiirleri arasında fikir uygunluğu sağlanmıştır. En iyiye ve en mükemmele ulaşmak isteyen şair, şiirleri üzerine bir kuyumcu hassasiyeti ile eğilmiş bir şairdir. Poetikasında ‘bir kuyumcu hassasiyeti ile kulak zarına ve göz bebeğine her kelimeyi, mısrayı, beyiti, sesi, yaklaştırarak kıymetini tayin edip ona göre mısra içerisinde, şiir içerisinde yerini vermektir’ diyor Necip Fazıl. Sonra şairi, ‘afyonu, esrarlı havanlarda hazırlayan ve tek miligramının tek hücre üzerindeki tesirini hesaplayan bir simyacı olarak’ gören Necip Fazıl, okuyucu üzerinde afyon tesiri bırakması gerektiğini düşündüğü şiirlerinde ortaya koyduğu bütün bu değişiklikleri dikkatli, şuurlu, bir hesaba göre yapmış bir insandır…” dedi. 

Cumhuriyet dönemi Türk şiirinde ilk beş sanatkârın en başında Necip Fazıl’ın geldiğini söyleyen Prof. İbrahim Kavas; “Necip Fazıl’ı okul kitaplarına almasalar da o kendini bütün hayatının her safhasında sanatını baş köşeye oturtarak sanattan asla taviz vermeden eserleriyle kendisini kanıtlamış büyük bir mütefekkir şair, mütefekkir sanatçı olarak edebiyatımızda yerini almıştır. Vefatının 38. Yıl dönümünde de bir kere daha kendisini bu vesileyle rahmetlerle ve minnetlerle yâd ediyoruz. İyi ki Türk edebiyatında Türkçeyi bu kadar güçlü kullanan bir şairimiz var ve bundan istifade etmek de bizlere ve yeni kuşaklara düşecektir…” dedi.     

Türkiye Yazarlar Birliği Konya Şubesi’nin sosyal medya adreslerinde canlı olarak yayımlanan program, büyük bir ilgiyle takip edildi. 

HABER MERKEZİ

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.