Fıkıh Soruları ve Cevapları

A. Galip Doğan
S.1) Hocam; biz besiciyiz. Ereğli yolunda oturuyoruz, tezek yapıp fazlasını satıyoruz, Bize bu satış caiz değildir dediler ne dersiniz? Biz Şafi’yiz bir açıklama yaparsanız memnun oluruz.
C-1) Hanefi mezhebine göre tezek, gübre satışında bir sakınca yoktur, satışı caiz ve mubahtır. Şafi Mezhebine göre ise tezek gibi necis olan şeylerin satışı caiz değildir. Bu Şafi’nin görüşüdür.

S-2) Haram kazanç sağlayan bir kimsenin davetine icabet edilir mi, yemeğine gidilir mi açıklar mısınız?
C-2) Hanefi ve Şafi Mezhebine göre malına her hangi bir yolla haram karıştırdığı bilinen birisinin ikramının kabul edilebilmesi için bazı şartları vardır, şunlardır:
a- Kazancının çoğu haram değilse başka bir yerden kazancı varsa ikram kabul edilir.
b- Kazancının çoğu haramsa ama ikram ettiği şey helalinden ise yine ikram kabul edilir.
c- Haram kazancı çoksa o takdirde ikram kabul edilemez.
d- Davet edilen kazancın iç durumunu bilmiyorsa ikram kabul edilir. İç durumunu biliyor, kazancı da haramsa ikram kabul edilemez. En güzeli şüpheli şeylerden kaçınmak lazım.

S-3) Hocam Tüp Bebek caiz midir: Erkeğin spermi müsait değilse bir başkasından alınabilir diyorlar ne dersiniz?
C-3) Vücutta bir hastalık olduğu zaman nasıl şifası aranıyorsa bu da bir hastalıktır. Bu da bir tedavi yöntemidir. Bunun tedavisi içinde tüp bebek caizdir. Nikâhlı Karı Kocanın sipermi ve yumurtasından olması şarttır. Nikâhsız bir kimsenin siperimi kesinlikle caiz değildir zina olur. Çünkü aynı nikâhlı karı kocalar arasında olan bir olaydır. Taşıyıcı annelik caiz değildir

S.4) Hocam; bir TV kanalında taşıyıcı Annelik caizdir. Çocuğun süt emmesi gibidir, deniyor ne dersiniz?
C.4) Bu konu hem yeni hem de tartışılan bir konudur. Hindistan gibi fakir ülkelerde kiralık anneler oluyor. Fakat süt olayı ile bunu kıyaslamak hiç normal değildir. Bu rahim olayı; Aynı nikâhlı karı kocanın döllenmesinden sonra başka bir kadının rahmine yerleştirme olayıdır. Bu doğacak çocuğun annesi kim olacak, bunu caiz görmek ileride çok büyük tehlikelere yol açacaktır.
Ancak şu konuda belki caiz olabilir diyen âlimler var.
Adamın birisinin 2-3 karısı var bunlardan biri hastalıklı, belki öbürü taşıyabilir çünkü aynı nikâhlı karı kocalar arasında olan bir olaydır. Taşıyıcı Annelik caiz değildir.
Örneğin; Bir zengin işadamı Amerika’ya böbrek nakli için gidiyor. Böbrek nakli yapılıyor. Adam 6 ay sonra kontrole gidince şikâyetin var mı diyorlar. O da yok diyor fakat ısrarlı sorular karşısında hatırlıyor. Ayakta çişimi yaparken sağ ayağımı kaldırıyorum bundan başka bir şikâyetim yoktur diyince, yanlışlıkla köpek böbreği naklettiklerinden olduğu anlaşılıyor.

S-5) Hocam sıhhat için hamamlara gidiyoruz çok kısa giyiniyorlar acaba bizde görmekle günaha giriyor muyuz açıklar mısınız?
C-5) Bu hususta setrül avrete dikkat etmek lazım, erkeğin göbekle diz arasının açılması haramdır, bakmakta haramdır. Bu hususta Peygamberimiz (S.A.S.) şöyle buyurdu:
“Sizler ileride hamam denilen binaları olan memleketler fark edeceksiniz. O hamamlara girmek Ümmetime haramdır.” Bunun üzerine Ashabı Güzin şöyle sordu:
“Ama Ya Rasulullah hamamlar hastalığı gideriyor ve kiri temizliyor deyince iki cihan sultanı (S.A.S) şöyle buyurdu: “Oraya ümmetimin erkeklerine peştamal giymeleri helaldır.” (Tebarani)
Hamama giren insanların üzerine vacip olanlar:
a- Başkasının avretine bakmamak.
b- Kendi avret yerini kapatıp başkasının görmesine engel olmak.
c- Başkası avret yerini açarsa tatlı bir şekilde ikaz ve izah etmek.

S-6) Hocam; yaşlı bir amcayla tartıştık üst üste özürsüz üç namazını terk eden kimsenin nikâhı düşer diyor, biz olmaz dedik açıklar mısınız?
C-6) Bir Müslüman özürsüz üst üste üç cumaya gitmezse Fasık olur, nikâhıyla bir alakası yoktur, ama bir Müslüman Cuma namazı farz değil derse o zaman Allah’ın hükmünü inkar ettiği için dinden çıkar. O zaman nikâhı gider. Böyle inkâr etmediği müddetçe nikâha bir zarar gelmez. Peygamberimiz (S.A.S) ilk hutbesinde şöyle buyurdu:
“Kim özürsüz üç cumayı terk ederek Allah(c.c) onun kalbini mühürler” (Ebu Davud.Tirmizi.)

S-7) Hocam; Cuma namazı kaç rekattır kimisi sadece farz kılıyor, kimisi 10 rekat, kimisi de 16 rekat kılıyor hangisi doğrudur, açıklar mısınız?
C-7) İlk Cuma namazını hicret esnasında Medine’ye 5 km kala Rana’na mevkiinde kılınmıştır.
Hanefi mezhebine göre Cuma namazı şöyle kılınır;
a- Cuma’nın ilk 4 rekatı sünneti Müekket sünnettir kılınması gerekir.
b- Cuma’nın 2 rekat farzı kılınır. Önemli olan Cuma hutbesi okunurken konuşulmaz konuşulursa günah olur hatta konuşana sus konuşma denmez.
c- Cuma namazından sonra 4 rekat cumanın son sünneti kılınır, bu sünnet müekkettir, kılınmalıdır.
d- Son Osmanlı uleması tarafından zührü ahir diye kılınan 4 rekatlı farz gibi kılınan bir namaz daha var. Cuma’nın şartlarından bir tanesi de sekür şartıdır yani bir camide kılınmalıdır şayet Cuma namazı kabul olmazsa onun yerine zuhuru ahir namazı kılınmasına karar vermişlerdir.
e-Vaktin son sünneti adıyla kılınan 2 rekat sünnet daha var. İmam-ı Ebu Yusuf’a göre kılınır.

S.8) Hocam; Ulusal bir TV kanalında şöyle dendi; ölüye Kur’an okunmaz, Fatiha okunmaz, okunursa da ölüye bir faydası olmaz diyorlar. Ne dersiniz bu konuyu açıklar mısınız?
C.8) İmam-ı Ahmed bin Hambel, Şafii ve Hanefi imamlarına göre okunan Fatiha, Kur’an ve Yasin ölüye ulaşır, salih ameldir. Efendimiz(S.A.S) şöyle buyurur; “Bir insan öldükten sonra amel defteri kapanır ancak, üç grup insan var ki öldükten sonra amel defteri açık olur.” Bunlar;
I- Hayırlı ilim adamı. II-Hayırlı evlat bırakan ebeveyn. III-Sadaka’i cariye
 
S.9) Hocam İntihar edenin cenaze namazı kılınır mı? Kılınmaz diyorlar ne dersiniz? Bizim mahalle hocamız bunların cenaze namazı kılınmaz diyor.
C.9) İntihar eden bir kimse eğer ayetleri inkâr etmemişse, harama helal dememişse müslümandır. Müslüman olduğuna göre:
Hanefi ve Şafi âlimlerine göre intihar edenin cenazesi yıkanır, namazı kılınır.
Tabiî ki intihar etmek haramdır. İntihar ederek kendi hayatına kıyan bir insanın şuuru yerinde değildir, şayet şuurlu olsa kolay kolay kendini öldüremez.

S.10) Hocam ben bir kitap okudum o kitapta adet günlerinde namaz kılınır, oruç tutulur, Kur’an okunur diye yazıyor. Biz de öyle yapıyoruz. Yaygın bir TV kanalda da aynı konuya değindiler. Hocam bunu genişçe bir izah eder misiniz? Teşekkür ederim.
C.10) Hanefi ve Şafi Mezhebine göre adetli bir kadının oruç tutması, namaz kılması haramdır. İmam Azam’a göre 6 şey yapamaz, Şafi’ye göre 8 şey yapamaz. Fatıma bintü Ebu Hüseyin şöyle rivayet eder. Efendimiz (S.A.S) Aişe Annemize şöyle diyor:
“Ay hali olunca namazı bırak” buyurdu. Bizde o halde namaz kılmaz ve kazada etmezdik.
Yine Hz. Ayşe (r.a) şöyle rivayet ediyor. Efendimiz (S.A.S)’in döneminde ay hali olunca oruç tutmazdık, orucu kaza etmememizi emir buyurdular. Buna karşılık ise namazı kaza etmezdik.
(İmam Ahmed bin Hanbel) rivayet etmiştir. (İslam Fıkhi Ansiklopedisi Cilt:1,Say:359)
Oruçlu iken aniden ay hali olan bir kadın orucunu bozar, devam edemez. İslam Fıkhi her şeyiyle açıktır. Buna rağmen aksini söyleyenler art niyetlidir.
TAVAF YAPAMAZ; Hz. Aişe (R.A) şöyle rivayet etmiştir. Efendimiz (S.A.S) buyurdu.
“Aybaşı olduğunda haccedenlerin yaptığını yap, ancak temizleninceye kadar Beytullah’ı tavaf etme.(Buhari ve Müslim İslam Fıkhı C.1.S.59)
KUR’AN OKUYAMAZ (Vakıa:79)
“Ona ancak temiz olanlar el sürer” yine bir hadiste Peygamberimiz (S.A.S) şöyle buyurur:
“Aybaşı olan da, cünüp olan da Kur’an’dan hiçbir şey okumasın.” (Beyhaki, İbni mace, Dara Kutni.)
MESCİDE GİTMEK-KABEYE GİRMEK: Mescide gitmek, Kabeye gitmek yasaktır, haramdır.
Hadis: “Ben hayızlı, cünüp olan kimseye mescidi helal kılmadık.” (Tirmizi, Ebu Davud.)
CİNSEL TEMASTA BULUNMAK; Haramdır. (Bakara:222)
“Sana kadınların ay halinden sorarlar deki o bir rahatsızlıktır, eziyettir. Bu sebeple ay halinde olan kadınlardan uzak durun. Temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. Temizlendikleri vakitte Allah’ın size helal kıldığı şekilde onlara yaklaşın şunu iyi bilin ki Allah tövbe edenleri de sever, temiz olanları da sever”
“Temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın” (Bakara,222) Temizleninceye kadar yaklaşmayın dedikten sonra, anlamı temizlendikten sonra Allah’ın size emrettiği yerden onlara yaklaşın. Ay halinde olan bir kadın Kâbe’yi tavaf edemez. Şayet Kâbe’yi tavaf ederse haram işlemiş olur. Aynı zamanda ceza olarak da bir deve kurban etmesi lazımdır.

S.11) Hocam; biz Belediye nikâhı ile evlendik, ondan sonra dini nikâh kıydırman lazımdı. Neden yapmadın diyorlar. Ne yapmam lazım?
C.11) Nikâhta bazı şartlar vardır. Şunlardır;
a- Mehir: Caciptir, bu kadının hakkıdır.
b- İcap ve kabul şartı: Bu çok önemlidir kız ve erkek aldın kabul ettin mi? Sorusuna, kabul ettim denmesi şarttır. Kabul edeceğim, ediyorum demekle nikâh sahih ve caiz olmaz. Belediye nikâh memurları bu sıgayı kullanırlarsa iş tamamdır.
c- 2 erkek veya 1 erkek 2 kadın şahit bunlar oldu mu nikah tamamdır.
Belediye nikâhına gelince; Şahit huzurunda soru soran nikâh memuru sen eşliğe kabul ettin mi deyince, evet diye cevap veriliyor, işte bu söz icap ve kabul yerine geçmez, ancak tavsiyemiz siz resmi nikahı kıydırdıktan sonra bir hoca efendi bulup dini nikahı da kıydırın.

S.12) Hocam; ben emekli ikramiyemi alınca, bir esnafa verdim, o da bana ayda 1500 TL kar payı veriyor. Bu yapılan doğru mudur açıklar mısınız?
C.12) Hayır şart koşup ayda o miktar para almanız doğru değildir. Yani faiz’in bir çeşididir, ancak o esnaf senin paranı kar ve zarar ortaklığına kabul etmesi lazım. Senin paranı çalıştıracak ne kar ederse onu verecek ya da zararda ederse zararı da çekeceksin, o zaman helal olur.
Dua ve Selamlar 14.07.2011

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.