1. YAZARLAR

  2. A. Galip Doğan

  3. Soru ve cevaplar
A. Galip Doğan

A. Galip Doğan

FIKIH BİLGİSİ
Yazarın Tüm Yazıları >

Soru ve cevaplar

A+A-

S-1: Hocam dalgıçların giydiği elbiseden mest yapmışlar, çorap mest diye satılıyor, bunlar mesh edilebilir mi? Açıklar mısınız?

C-1: Giyilen mestlerin beş şartı vardır.1-Giyilen mestlerin en az 3. mil mesafeyi yürüyerek aşılıp sağlamlıkta olması lazım. 1-mil 1.609 metredir. 1.609x3: 4.827 Km eder. Bu mesafeyi yürüyerek aşamayan mestlere mesh edilmesi caiz olmaz.2- Ayak topuklarını örtecek boyutta olması lazım topuklar örtülmezse onlara mesh verilmez.3-Mestler üzerine pamuklu keten veya naylon çorap giyilirse onlar üzerine mesh olmaz. Mesh ederken onları çıkarıp mestin üzerine mesh edilmelidir.4-Ağaç, maden ve benzeri maddelerden yapılan mestler üzerine mesh etmek caiz değildir.5-Mestlerin üstünü mesh etmek ve en az üç parmakla mesh etmek lazım.Bu yapılan mestlerde benim gördüğüm kadarıyla bu özellik yok. Diğer bir özellik diktiğin zaman ayakta dikili durabilmelidir sağa sola yatmamalıdır.Kaynak: Şerahsi Fetavai hindiye celal yıldırım İslam fıkhı 1/93

S-2: Mestin müddeti nedir? Soğuk havalarda bir kaç gün çıkarmazsak olur mu? Açıklamanızı bekliyoruz.

C-2: Mestin müddeti mukimler için 24 saattir. Seferi olanlar için mest müddeti 48 saattir. Dağdaki askerler veya çobanlar don olan aşırı soğuk havalarda ayağını çıkardığı takdirde hasta olma tehlikesi varsa bu zaruretten dolayı mest müddeti dolmasına rağmen mesti çıkarmaz mesh verebilir.

Kaynak: Hidaye, Fetavai hindiye, İslam fıkhı, Cilt 1/sayfa 97

Mestlerde üç parmak kadar delik olursa mesh olmaz, mesh edilmesi caiz değildir, mestin çıkması lazım.

S-3: Hocam yeni umreden geldik, biz umre tavafını yaptık say’ını da yaptık, hepimiz ihramlıyız ihramdan çıkmak için biz bir birimizi aynı sartlarda olduğu gibi tıraş edebilir miyiz? Say’ı bitirince siz bir birinizi tıraş edemezsiniz dediler ne dersiniz?

C-3: Umreyi bitirmişsiniz herkes ihramlı ihramsız kimse de yok gökten melek mi gelip tıraş edecek aynı şartlarda say’ını bitirenler bir birini tıraş ederler. Peygamberimiz (sav) 628. yılında umre için Hudeybiye’ye kadar geldiler. Mekke müşrikleri umreye müsaade etmediler 10 yıl süreyle Hudeybiye Anlaşması yapıldı. Peygamberimiz (sav) ihramdan çıkmak için berberini çağırdı tıraş olup ihramdan çıktı. Berberi de ihramlıydı diğer sahabeler de bir birlerini tıraş ettiler.Haccı kırana haccı ifrata niyet edip hac yapanlar bunlar ihram çıkamayacağı için o ihramlılar başkasını tıraş edemezler ihram yasağından dolayı. "Taberani, Fetavai hindiye"

S-4: Hocam ben sakal koydum sünneti yerine getiriyorum sen hanımdan izin aldın mı? “İzin almadan sakal koyamazsın” dediler ne yapacağım ben şimdi sakalımı keseyim mi? Ne dersiniz?

C-4: Bu tür sözlerin ilmi dayanağı yoktur. Bu söz cahillerin sözleridir. Sabah namazının, öğlen namazının veya cuma namazının sünnetleri kılınırken hanıma danışılır mı? İbadet Allah içindir. Sakal sünnettir hatta sünnetullahtır bu açıdan sakal koymak için hanımdan izin alınmaz ama gönül alınır ikna edilir hoş tutulur anlatılır.

S-5: Hocam biz umreye gitmek üzere Konya havaalanına geldik. İhram giydik hava sisli olduğu için o gün gidemedik başımızdaki genç hoca ihramı çıkarabilirsiniz dedi. Bir kısmı ihramı çıkardı biz çıkarmadık, ertesi gün Mekke’ye gittik ihram çıkaranların durumu nedir? Bizim durumumuz nedir? Açıklar mısınız?

C-5: Burda hava alanında ihram giydiniz ihram yasakları sürüyor ihramı çıkaramazsınız ihramı Konya’da çıkaranlara ceza olarak bir kurban kesmeleri gerekir. Kurban onlara vacip olmuş. Bu kurbanın kesim yeri ise Mekke’deki haram bölgesidir. Burada Konya’da kesilirse kurban yerine geçmez et yerine geçer, siz ihramı çıkarmamakla iyi yapmışsınız.

S-6: Hocam benim arkadaşım sol elle yemek yiyor, ben ikaz ediyorum dinlemiyor, sol el, sağ el fark etmez onun için yiyorum diyor ne dersiniz?

C-6: İslam’da sağ el kaidesi vardır. Sağ elle yiyecek sağ elle içecek ancak taharet sol elle yapılacaktır. Peygamberimiz (sav) bir hadislerinde şöyle buyururlar: "Sizden biriniz sağ eliyle yesin, sağ eliyle içsin, sağ eliyle alsın, sağ eliyle versin çünkü şeytan sol elle yer içer, sol eliyle verir sol eliyle alır." Hadis: İbni Mace

Efendimiz (sav) bir gün bir sahabe sol eliyle yiyordu sağ elle ye dedi üç defa tekrarladı adam ben sağ elle yiyemiyorum diye itiraz etti. Efendimiz (sav) de yiyemez ol buyurdu. Adam sol elle yemek yiyemedi.

S-7: Hocam hacamat nedir? Yaptırmanın faydaları var mıdır? Açıklar mısınız?

C-7: Hacamat 2 omuz arasından sırttan ayaklardan baştan kan aldırmaktır sünnettir. Peygamberimiz (sav) kıyamete yakın sünnetim kaybolacak sünnetimi ihya eden 100 şehit sevabı verilecek. Başta hacamatın sünnet olduğuna inanacağız ve kabul edeceğiz. Peygamberimiz (sav) şöyle buyurmuştur "Kan aldırma yollarının en güzeli hacamattır. Hacamat sizin en iyi tedavi yollarınızdır" Peygamberimiz (sav) bir sefere giderken devesinde Hacamat yaptırmıştır. Efendimiz (sav) şöyle buyurur "Hacamat olmak aç karna daha faydalıdır. Hacamat olmak aklın hıfzetme gücünü artırır. Hafız olanın da hıfzetmek kabiliyetini artırır, artık kim hacamat olmak isterse Allah’ın ismini anarak Perşembe günü hacamat olsun.” İbni mace.

Hacamatın faydaları kirli kan atıldığı için kalbe iyi gelir. Ruh hastalıklarına, ağrılara iyi gelir deliliği önler. Birçok faydası vardır, her şey bir tarafa sünnet olduğu için hacamat olalım.

S-8: Hocam biz umreden yeni geldik. Hanımım şampuanla ihramlıyken banyo yapmış, başımızdaki hoca bayan olduğu için “bir şey lazım gelmez” dedi. Bazıları da cezaya çarpılmış kurban keseceksiniz dediler. Kurban da kesmedik umremiz oldu mu ne dersiniz?

C-8: Eşiniz ihram yasağı işlemiş bir uzvun 4/1 kokulanırsa ceza olarak bir koyun ve keçi kesilmesi lazım. Siz kurban keseceksiniz. Bu ceza da erkek kadın değişmez kokulu şampuanla yıkanmış. Bu kurbanın kesim yeri Mekke’deki haram bölgesidir. Siz gidenle Mekke’ye para göndereceksiniz orda sizin adınıza kurban kesilecek. *Fetavi hindiye, Mebsut

S-9: Sihir ve büyü var mıdır? Ben böyle bir şeye inanmıyorum. Sihir ve büyü yapmak günah mıdır. Açıklar mısınız?

C-9: Sihir sebebi gizli olan şeyler demektir. Türkçe’de buna Büyü denir. Büyünün 4000 yıllık tarihi vardır. Bilhassa Yahudiler Kabala’dan bu büyüyü yapıyorlar. Efendimiz (sav)’e de bir Yahudi büyü yapmıştı "Büyücü nereye varsa iflah olmaz” (Taha 69) "Sihir yapanlar Allah’ın izni olmadıkça kimseye hiç bir zarar veremezler.” (Bakara 103) Büyü yapan kimse yaptığına helal olarak inanırsa Kâfir olur. Büyü yapanların sonları hep hüsrandır. Allah cümlemizi büyücülerin şerrinden korusun.

Ali Galip DOGAN

İrşad Dayanışma Vakfı Başkanı

Bu yazı toplam 473 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.