1. YAZARLAR

  2. A. Galip Doğan

  3. Hac Kurbanı Vekalet Verilerek Türkiyede Kestirilebilir mi?
A. Galip Doğan

A. Galip Doğan

FIKIH BİLGİSİ
Yazarın Tüm Yazıları >

Hac Kurbanı Vekalet Verilerek Türkiyede Kestirilebilir mi?

A+A-
Hocam! Kurban bayramı yaklaşıyor kurbanlık hayvan alacağız. Kurbanlık hayvanlarda yaş sınırı nedir açıklar mısınız?
Kurbanlık hayvanlarda keçi 12.ayı’ndan gün alacak, yani bir yaşını doldurmuş olacak. Koyu’nda bir yaşını doldurmuş olacak. Ancak koyun 6 ayı’nı doldurup 7.ayı’na girmiş ise, annesi seviyesinde semiz ve gösterişli ise caizdir. Sığır ve mandalarda 2 yaşını doldurup, 24.ayı’ndan gün alacak. Deve 5 yaşını dolduracak.

Hocam! Kurbanlık hayvanı keserken besmeleyi unutsak bu hayvanın eti yenir mi?
Değerli okuyucum; kasten olmadığı sürece unutarak besmele çekilmeden bir hayvan kesilmişse, yerken üzerine besmele çekerek yiyebilirsiniz.

Hocam! Kurban kesmenin vakti var mıdır?
Hanefi mezhebine göre bayram namazından sonra kurban kesimi başlar ve 3.bayram günü, gün batarken son bulur. Şafi mezhebine göre ise; 1. bayram günü bayram namazından sonra başlar 4. bayram günü, gün batarken son bulur.

Hocam! Biz 7 kişi kurban için bir inek satın aldık. Bu inek bayağı semiz bir inek. Bir gelinim var O’nu da bu inek hissesine katmak istiyoruz bu caiz olur mu?
Değerli okuyucum! İyi ki kurbandan önce bu soruyu sordunuz. Şayet bu ineğe 8.kişi’yi ilave ederek kurbanı kesseydiniz tüm kurban iptal olur, et yerine geçer kurban kesmiş olmazdınız. Bu konu böyle hassas bir konudur. Büyük baş hayvanlarda 7 hisseye kadar caizdir, 7 hisse’den fazla caiz değildir. Bu konu’yu sorduğunuz için size teşekkür ediyorum. Bu konu açılmışken önemli bir uyarı’da bulunmak istiyorum. Okuyucularımız bu uyarıya dikkat etsinler. Bir büyük baş kurbanlık hayvana diyelim ki, 7 kişi hissedar oldu. Altı hissedar kurban niyetiyle bu kurbanı kesti. Ancak, işlerinden biri kurban niyetiyle değil de et niyetiyle hissedar olmuşsa, tümünün kurbanı caiz olmaz, kurban yerine geçmez, etlik hayvan kesilmiş olur. Kurban’da tüm hissedarların kurban niyetiyle kesmeleri gerekir. Çünkü Kurban‘da niyet şartı vardır.

Hocam! Ben bu yıl hacca gidiyorum. Hac’da keseceğim kurbanı vekalet verip bura’da kestirsem caiz olur mu?
Hac’da kesilmesi gereken kurban (hedy) değil kendi memleketinde, Medine’de bile kestirsen caiz olmaz. Hatta; Mekke’de harem bölgesi sınırları dışında kesilse bile caiz olmaz. Mutlaka harem bölgesinde kesilmesi gerekir. Harem bölgesi sınırları, Cebrail (a.s) vasıtasıyla Peygamber Efendimiz (s.a.v)’e bizzat bildirilmiş ve sınırları belirlenmiştir. Bu belirlenen sınırlar taş dikilerek işaretlenmiştir. Bu günde bu sınırlar bellidir. İşaretlenen bu taşların bir yüzü harem bölgesi, diğer yüzü “Hıll” yani harem sınırının dışında kalan kısımdır. Bir hacı belirlenen bu sınır taşının “Hıll” bölgesi tarafında bu hac kurbanını kesse yine caiz olmaz. Mutlaka bu taşın harem bölgesi tarafında kesmesi gerekir.

Hocam! Kendisine hac farz olan kişi, hacca gitmek yerine, hac için gerekli olan parayı fazlasıyla memleketindeki fakirlere dağıtsa, bu hac yerine geçer mi ve haccetmiş olur mu?
Bir Müslüman yerine getirmekle mükellef olduğu ibadetini, Yüce Allahın emrettiği şekil’de yerine getirdiğinde, o ibadeti ifa etmiş olur ve sevabını alır. Her ibadetinde kendine özgü farzları, olmazsa olmaz şartları vardır. Kişi mükellef olduğu ibadeti yapabilecekken, o’nun yerine kendi kendine uygun gördüğü bir hayırlı işi yapmakla sorumluluktan kurtulmaz. Çünkü Allahın kullarına emrettiği her şey’de insanlar için dünya ve ahirete yönelik pek çok hikmetler bulunmaktadır. Kısaca; her İlâhi emir teslimiyet gerektirir ve kesinlikle insanın yararınadır. Hac ibadeti hem mali hemde bedenen yapılan bir ibadettir. Kendisine hac farz olan kimse bu ibadeti yerine getirmek zorundadır. Sürekli hastalık veya aşırı yaşlılık sebebiyle bu ibadeti yapamayacak olan kimse, daha önce hac yapmış olan ehil olan birini, bedel olarak kendi yerine hacca gönderir veya varislerine vasiyet eder bu ibadet yerine getirilir. Kesinlikle bunun yerine fakirlere yardım ederek hac mükellefiyetinden kurtulamaz. Hac ibadeti ayrı bir ibadettir. İnfak ayrı bir ibadettir. İbadetleri birbirine karıştırmamak gerekir. Mesela birisi oruç tutmaya gücü yettiği halde, hiçbir hastalığı da olmamasına rağmen, bunun yerine fakirlere sadaka dağıtsa oruç ibadeti yerine geçer mi? Veya bir kimse namaz kılmaya gücü yettiği halde kılmadığı namazlarının yerine, fakirlere sadaka dağıtsa namaz borcundan kurtulmuş olur mu? Elbette olmaz. O halde, hac ibadeti yerine fakirlere sadaka dağıtarak hac sorumluluğundan kurtulamayız. Hac’ca gidecek dostlarımıza ve okurlarımıza hayırlı yolculuklar dilerim. Allah (c.c) umre ve haclarını kabul eylesin. Bizleri de duadan unutmasınlar.
Bu yazı toplam 5086 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.