1. YAZARLAR

  2. A. Galip Doğan

  3. Fıkıhi sorular ve cevaplar
A. Galip Doğan

A. Galip Doğan

FIKIH BİLGİSİ
Yazarın Tüm Yazıları >

Fıkıhi sorular ve cevaplar

A+A-

S.1) Hocam; Benim kayın biraderim karısını 3 talakla boşadı. Emekli bir müftüye sormuşlar o Şafii Mezhebine göre vasisi nikâhta bulunmazsa nikâh caiz olmaz siz kaçarak evlenmişsiniz 3 çocuğunuz varmış senin karın boş değil Şafii Mezhebini taklit edin demiş. Biz Hanefi Mezhebindeyiz çok önemli sizden bir açıklama bekliyoruz. Size güveniyoruz.

C.1) Bu fetva caiz değildir. Bunların nikâhları yoksa bunlar bunca yıl zinamı yaptılar. İslam hukukuna göre bu çocukların durumu ne olacak, gayri meşumu sayılacak. Bunlar boşanmışlar. Bu kadın başka birisiyle evlenir sonra o koca ölür veya boşanırsa eski kocasına o zaman dönebilir. Bir araya gelmeleri caiz olmaz. Çünkü ehliyetli bir müçtehidin içtihadı Dinde muteberdir. Mezhebi Haktır. Müçtehit İmamların hataları olabilir, hataları varsa gündeme gelebilir. Amma bu içtihadı ile yapılan amelin uygulanmasını batıl hükümsüz olduğunu kimse söyleyemez. Bu fetvayı veren müftünün nasıl bir kararla bunlar boşanmadılar diyebilir. Yahu bu müftü İmam-ı Azam’dan daha bilgilimi acaba diye düşündüm. Hanefi Mezhebi’nde nikâhta 2 şart vardır. 1- 2 erkek şahit, 2- İcap ve kabul şartları (Kaynak: Prof. Dr. Hayrettin Karaman)

S.2) Hocam; Cuma saatinde yapılan alış veriş erkekler için haramdır dediler. Haram mıdır? Açıklar mısınız? 

C.2) Cuma saatinde Cuma Namazı üzerine farz olan bir Müslümanın Cuma Namazına gitmeyerek o saatte kazanılan para haramdır. Bu saatte kazandığı parayı kullanmaması lazımdır. Fakirlere dağıtması ve bundan dolayı da tövbe etmesi lazımdır.

S.3) Hocam; Biz Şafii Mezhebindeyiz. Bu yıl hacdaydık, Umre yaptık, Tavafa girerken Hanefi Mezhebini taklit ederek tavafa girdik. Tavafta ayağıma bastılar kanadı, ben Şafii olduğum için abdestin bozulmaz dediler tavafa devam ettim. Nafile Namaz ve Tavaf Namazı kıldım. Senin Umren olmamış dediler. Ne dersiniz? 

C.3) Bu yaptığınıza taklit değil de intikal diyelim. Şafii Mezhebinde olduğunuz için Hanefi Mezhebine intikal ettiniz. Doğru yapmışsınız, ancak siz tavafı bitirinceye kadar Hanefi Mezhebine uymanız lazımdır. Ayağınız kanadı abdestiniz bozulur. Abdestsiz tavaf olmaz namazda kılınmaz. Siz o tavafı ve kıldığınız namazları tekrar kılacaksınız.

S.4) Hocam; Arazide namaz kıldık, kıbleyi tam olarak hesap edemedik, kıbleden ayrılmanın kaç dereceye kadar müsaadesi var? Açıklar mısınız?

 C.4) Namazda kıbleye dönmek, kıbleyi araştırıp bulmak farzdır. Araştırdınız amma biraz yan olmuş, 450 ye kadar kıbleden ayrılmış olmak caizdir. Yani namazda farz olan kıbleye dönmüş sayılırsınız. (Feteva-i Hindiye – Fethül Kadir)

Not: 450 lik sapmayı bilerek yapmak mekruhtur. 

S.5) Hocam; Evimizin bulunduğu yer bahçeli, eski tabirle harım. Buradan çıkan mahsulün öşürü var mıdır? Açıklar mısınız?

C.5) Ev, bahçe satmak sureti ile alınmışsa bunun zekâtı vardır. 

İmam-ı Azama göre; çıkan mahsulünden zekâtı vardır.

İmam-ı Muhammed, İmam-ı Yusuf ve İmam-ı Şafii’ye göre; 5 vesk yani takriben 954 kg olmadıkça çıkan mahsulün öşürü vardır. Dinamoyla sulanıyorsa 20’de 1 öşürü var. Yani 100’de 5’tir.  

S.6) Hocam; kadınlar hasta oluyor. Erkek doktor veya kadın doktor muayene ediyor. Edep yerlerini elliyorlar. Kadın bu durumda gusül abdesti alması gerekir mi? Çok önemli olduğu için soruyoruz. Açıklar mısınız? 

C.6) Bu şekildeki muayenelerden sonra gusül gerekmez. Fitil veya pamuk sokulmuş olsa da gerekmez. Ancak erkeğin penisi kadının mahremine duhul olursa o zaman gusül gerekir. Ölçüsü sünnet mahallidir. Aksi halde abdest alması lazımdır.

S.7) Hocam; Babamız öldü, biz 5 erkek ve 1 kız kardeşiz. İslam hukukuna göre malı nasıl taksim edeceğiz? Kız kardeşimiz eşit isterse ne yapacağız? Açıklar mısınız?

C.7) Miras hukukuna göre erkek 2 kız ise 1 hisse alır. Siz 11 hisse olarak görüşürsünüz. 10 hisse siz alırsınız bir hisse de kız kardeşiniz alır. Kız kardeşiniz razı olmazsa fazla aldığı mal ona haram olur. Ancak siz rıza ile ona fazla verebilirsiniz. Kendisine izah edin günaha girmesin. Burada eşitlik bozuluyor gibi görünüyor. Şöyle ki erkek kardeş 2 hisse aldı evlendiği karısı da 1 hisse getirdi. Üç hisse almış oldu. Kız kardeş 1 hisse aldı. Evlendiği erkekte babasından 2 hisse aldı sonuçta 3 hisse almış oldu. Kaldı ki erkek babasına, annesine, dedesine bakmakla yükümlüdür. Hatta kız kardeş muhtaç olsa kocası da olmasa onun bakımı da erkek kardeşe aittir. Erkek onun için 2 hisse alıyor. Kız ise bakmakla yükümlü değildir.     

S.8) Hocam; Babam bankaya para yatırmış, vefat ettikten sonra ortaya çıktı. Anaparayla faiz karışmış, biz bunu nasıl kullanacağız? Alınan faizi avukat ücretine, vergiye yatırabilir miyiz? Önemli bulduğumuz için size güveniyoruz. Size soruyoruz.

C.8) Bankaya gidersiniz. Onlar kayıtlardan anaparayı çıkartırlar, faizleri de ayırırlar siz anaparanızı alırsınız. Faizi borçlarınıza avukat ücretine, vergiye yatıramazsınız. Öderseniz kendiniz faiz yemiş olursunuz. Buna çok dikkat ediniz. Faizin verilecek yeri umumi wc inşaatlarına, okul inşaatlarına veya orduya silah alımına verebilirsiniz. Fakire vereceğiniz para helal paranızdan olmalıdır. 

Kur’an-ı Kerim’de “Faiz yiyen kabrinden cin çarpmış gibi kalkar, faiz yiyen Allah ve Resulüne savaş açmış gibidir. Faiz bereketi kaldırır. Sadaka bereketi artırır.” Buyurulmaktadır. Peygamber Efendimiz (S.A.V) : “Faiz yetmiş küsur şubedir. En hafifi kişinin anasıyla zina etmesi gibidir.” Buyurmaktadır.    

S.9) Hocam; Kaza orucuna niyet edecektim. Uyumuşum, cünüptüm Sabah Namazı geçiyordu, hemen teyemmüm yaptım namazı kıldım, oruca niyet ettim kaza etmedim. Kaza etmem gerekiyor mu? Açıklar mısınız?

C.9) 

Hanefi, Şafii ve Hambeli Mezheplerine göre; namaz geçmesin diye teyemmüm yapılamaz namaz kılınamaz. Oruca niyet edebilirsiniz. Siz o namazı kaza edeceksiniz. Yalnız Cenaze Namazı kılınıyor, sizin de abdestiniz yok, abdest alacak olsanız Cenaze Namazı bitecek. O zaman teyemmüm alabilirsiniz. Bu sadece Cenaze Namazına ait olan meseledir. 

S.10) Hocam; Ben birine 5.000 TL verdim alamadım. Adamın verecek durumu da yok. Camideki hocaya sordum. Zekâtına say dediler. Zekâta sayılır mı? Açıklar mısınız?

C.10) Zekâtta niyet şarttır. Siz verirken emanet olarak verdiğinizi zannediyorum. Kesinlikle alacağınızı zekâta sayamazsınız. Alacak zekâta mahsup edilemez. Ancak şöyle olur; Sizin zekâtınız varsa ona 5.000 TL verirsiniz. Zekâtta temlik şarttır. Verdiğin para artık onun olur. Sonra o da sana borcunu öder. Böyle olursa parayı almış olursunuz. Aksi halde o para sizin hibeniz, ahirette de azığınız olur.

NOT: Verilen vergilerde zekâta mahsup edilemez. Zekâttan vergi verilmez. (İbni Abidin, Mebsud – Feteva-i Hindiye, Zekât Bölümü)

Dua ve Selamlar. 21.11.2019

İletişim-Tel:0332-3524213 veya 0505-7721593-94

Posta:aligalip-dogan@hotmail.com

Facebook: Ali Galip Doğan

Ali Galip DOĞAN /İrşad Vakfı Başkanı

Bu yazı toplam 498 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.