1. YAZARLAR

  2. A. Galip Doğan

  3. Fıkıhi sorular ve cevaplar
A. Galip Doğan

A. Galip Doğan

FIKIH BİLGİSİ
Yazarın Tüm Yazıları >

Fıkıhi sorular ve cevaplar

A+A-

S.1- Hocam! Biz esnaflar arasında tartışıyoruz. Vergi veriyoruz. O vergiyi zekâttan düşüyoruz diyorlar. Vergi zekât yerine geçer mi? Açıklar mısınız?

C.1- Allah (C.C) Kur’an-ı Kerim’de zekâtın verileceği 8 sınıfı belirlemiştir. Zekâtta temlik vardır. Yani fakirin hakkıdır, fakire verilir devlete verilmez.

Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre; devlete verilen vergi zekât yerine geçmez. Vergi vatandaşlık vazifesidir. Gayri Müslimler de vergi verir. Gayri Müslimlere zekât farz değildir. Müslüman bir tüccarın elinde nakit 50 milyon lirası olsa, 10 bin borcu olsa 10 binini düşer, kalan 40 bininin zekâtını verir. Zekât ayrı vergi ayrıdır, vergi zekâta mahsup edilemez.

S.2- Hocam! Benim arkadaşlarım var. Evlerinde yüklü paraları var. Ramazan yaklaşırken bir mal alıyor, ev alıyor, arsa alıyor borçlanıyorlar, borçluyuz diye zekât vermiyorlar. Bu doğru mudur? Açıklar mısınız?

C.2- Kalplerin sahibi Allah’tır. Peygamber (S.A.V): “İnnemel a’malü binniyet” “Ameller niyetlere bağlıdır” buyurur. Onların niyeti hile ile zekât kaçırmaksa Allah (C.C) onların niyetini bilir. O niyetle mal alıyorlarsa onun zekâtını verecekler. Zekât borçlusu olurlar. Yok bir ihtiyaç zuhur etmişse o zaman 81 gr. üstünde parası, altını, gümüşü yoksa zekât vermezler. Aksi halde zekâtlarını vermeleri lazımdır.

S.3- Hocam! Kur’an-ı Kerim’de Miraç Gecesi, Berat Gecesi diye bir şey yoktur. Bu nereden çıktı? Mekke ve Medine’de kutlamalar yapılmıyor diyorlar. Siz ne dersiniz?

C.3- Kur’an-ı Kerim’de İsra Suresinin 1. Ayeti Kerimesinde şöyle buyrulur: “Kulu Muhammed (S.A.V)’i bir gece Mescidi Haram’dan kendisine bazı ayetlerimizi göstermek için etrafını mübarek kıldığımız Mescidi Aksa’ya götüren Allah, her türlü noksan sıfatlardan münezzehtir. O her şeyi hakkıyla bilen ve görendir.” Miraç Gecesi ile ilgili Ayet var. Leyle-i Kadir ile ilgili Ayet var. Bu iki sınıf inkâr edenler dinden çıkar.

İslam Hukukunun kaynakları 2’ye ayrılır.

  1. Ana Kaynaklar. Kitap, Sünnet, İcma-i Ümmet, Kıyası Fukaha
  2. Tali Kaynaklar. 36’ya kadar çıkar.

Örnek: İstihzan, Istılah, Seddi Zerai, Örfler ve adetler, Kıyas, Geçmiş ümmetlerin şeriatları. Örf ve adetler de İslam Hukukunun delilidir. 

S.4- Hocam! Babamızın zekât borcu vardı vefat etti. Biz babamızın bu borcunu ödeyecek miyiz, ödemeyecek miyiz?  Önemli bir konu açıklar mısınız?

C.4- Burada 2 mezhebe göre açıklama yapacağız.

A) İmamı Azam’a göre; ölen bir kimseden namaz, oruç, zekât, hac borcu düşer. Ölen kimse; benim malımdan zekâtımı verin diye vasiyet etmişse varisleri aralarından zekâtı ayırır ve verirler. Vasiyeti yoksa zekât düşer. Amma Allah katında babanızın azabı olur.

B) İmamı Şafii’ye göre; bir kimseye zekât farz olursa ve ölürse o kimse Allah’a karşı asi olduğu için vasiyet etmese de varisleri malından zekât verirler. Malının tamamından vermeleri şarttır. Vermezlerse mesul olurlar.

S.5- Hocam! Ben bir yüzük aldım. Üzerinde Esma-i Hüsna var. Bununla tuvalete girebilir miyim? Banyoya girebilir miyim? Ne yapmam lazım açıklar mısınız?  

C.5- Peygamberimiz (S.A.V)’in yüzüğünde “La ilahe illallah” yazılıydı. Def-i hacete giderken onu çıkardığını rivayet ederler. Sizde WC’ye ve banyoya giderken yüzüğü çıkarıp cebinize koyun. Esma-i Hüsna veya Allah (C.C) yazılı olan yüzükle WC’ye girmeyiniz doğru değildir.  

S.6- Hocam! Toplumda resmi nikâhın yanında 2. ve 3. evlenen erkekler var. İslam’da kaça kadar evlilik yapılabilir açıklar mısınız?

C.6- Cahiliye döneminde bir erkek çok kadınla evlenirdi. Kadına nafaka yardım diye bir hat ve mesuliyette yoktu. Savaşlarda erkekler ölüyor, kadınlar dul kalıyordu, kötü yola düşüyorlardı. O zaman 4 türlü evlilik şekli vardı.

a) Bir eve bayrak asılır. Sayısız erkekler o eve girerlerdi. Tıpkı bugünkü resmi vesikalı genelevler ve içindeki kadınlar gibi, doğum olursa her hangi bir erkeğe bu benim kocam derse çocuğun babası o kadının kocası olmak zorundaydı.

b) Bir kadında bakirelik aranmaz en az 10 erkekle ilgi kurar o zaman iyi kadın denirdi.

c) Erkek kadın yıllarca birlikte nikâhsız yaşardı. Sonra anlaşırlarsa evlenirlerdi. Gölfirendi, boyfirendi.

d) Görücü usulde Hanif Dinine göre nikâh kıyılır, Allah’ın emri ile evlenilirdi. Peygamberimiz (S.A.V) Hz. Hatice validemiz ile böyle evlenmişti.

İslamiyet bu çok evliliğin önüne geçmek, kadına sahip çıkmak, nafaka ödemek gibi kurallar koydu. 4 kadına kadar belli şartlarda evlenme izni verildi. İslam tek evliliği tavsiye eder. Zaruri olmadıkça iki evliliği uygun bulmaz. Onun Peygamberimiz (S.A.V) ve Hz. Hatice validemiz evlendiğinde Hatice annemiz duldu ve 35 yaşındaydı. Peygamberimiz (S.A.V) ise 25 yaşındaydı. Hz. Hatice vefat edinceye kadar tek evliydi. İslam’ın çok evlilik diye bir emri yoktur. Ancak bazı zaruri hallerde evliliğe izin verilir.

S.7- Hocam! Bir erkek 2 kız kardeşle evlenebilir mi? Bir komşu karısı yokken evde yalnız kaldığı sırada baldızıyla ilişkiye girmiş hamile kalmış. Şimdi baldızını nikâhlayacaklar. Bu doğru mudur? Açıklar mısınız?

C.7- İslam’da aynı anda iki kız kardeşle evlenemezler nikâhları caiz olmaz zina olur. Bu çok kötü ve tehlikeli bir evliliktir. Karısı ölürse o zaman diğer kız kardeşi alabilir. Hz. Osman’ın eşi Efendimiz (S.A.V)’in kızı vefa etti. O zaman Peygamberimiz (S.A.V) 2. kızı ile evlendirdi. Dinen 3 talakla boşanırsa o zaman kızın kardeşini alabilirsiniz. Bahsettiğiniz toplumun yüz karası bir şerefsizliktir.

S.8- Hocam! Bir akrabanın kızı 20 yaşında, babasının ailesinin haberi yokken kaçmış. Nikâhı kıydırmışlar, bu nikâh olur mu, caiz midir? Açıklamanızı bekliyoruz.

C.8-

Hanefi Mezhebi’ne göre; reşit olan bir kız babasının annesinin haberi yokken rızaları olmadan nikâhlanabilir hiçbir manisi yoktur.

Fakat Şafii, Maliki, Hambeli Mezheplerine göre; babasının velisinin izni olmadan onlar nikâhta bulunmadan kıyılan nikâh caiz olmaz nikâh sayılmaz. Zina hükmündedir.

Hanefi Mezhebi kız reşitse oğlanda reşit ve dengi ise nikâhları tamamdır.

S.9- Hocam! Biz üniversitede öğrenciyiz. Benim arkadaşım biz kızla anlaşmış. Ben onların nikâhını kıydım. Benden başka kimse yoktu. Sizin kıydığınız nikâh olmamış dediler. Neden olmadı açıklamanızı bekliyoruz.

C.9-

Hanefi Mezhebine göre; nikâhta 2 şart vardır.

  1. İcap ve kabul şartı; “aldım kabul ettim” denmesi şarttır. Edeceğim, ediyorum sığası ile nikâh caiz olmaz.
  2. 2 erkek veya 1 erkek 2 kadın şahidin olması lazımdır. Sizin kıydığınız nikâh olmaz.

Onlar zina yapıyor, haram işliyor, sizde o günaha ortak oluyorsunuz.

Şafii Mezhebine göre; 2 şartın yanında bir anne babası veya velisinin olması şartı vardır. Bunlar olmadan nikâh sahih olmaz, zina olur. Çocuklar gayri meşru olur.

S.10- Benim torunum askere gitti, ben babaannesiyim. Anne-baba ayrı, çocuğun parası yok, ben buna zekâtımdan verdim. Zekâtın olmaz dediler. Ne dersiniz?

C.10- Zekât kimlere verilmez.

  1. Usule verilmez. Anneye, babaya, dedeye, nineye yukarı çıktıkça zekât o sınıfa verilmez.
  2. Füruğ’a verilmez. Oğlana, kıza, toruna, torunun torununa zekât verilmez. Sizin zekâtınız olmamış. O sadaka yerine geçer yeniden vermeniz gerekir.

 Selam ve dua ile Allah (C.C)’a emanet olunuz. 12 Nisan 2018 Perşembe

Ali Galip DOĞAN/İrşad Vakfı Başkanı

İletişim: GSM.0. 505.772 15 93/aligalip-dogan@hotmail.com

Bu yazı toplam 274 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.