1. YAZARLAR

  2. A. Galip Doğan

  3. Fıkıhi sorular ve cevaplar
A. Galip Doğan

A. Galip Doğan

FIKIH BİLGİSİ
Yazarın Tüm Yazıları >

Fıkıhi sorular ve cevaplar

A+A-

S.1- Hocam! Ben öğle namazının farzını kılarken 4. rekâtta oturmadan 5. rekâta kalktım. 2 rekât daha kıldım, sehiv secdesi yaptım. Namazım oldu mu? Açıklar mısınız?

C.1-

Hanefi Mezhebine göre; 4 rekâtlı namazları sehven 6 rekât kılsa namazı fasit olur. Şayet 5. rekâta kalktığında rükû yapmadan hatırlarsa geri döner, sehiv secdesi yapar. 5. rekâta kalkar sehiv secdesi yaparsa 6 rekâta tamamlar. Sehiv secdesi yapar. Nafile yerine geçer. Kıldığı namazı tekrar kılar.

Şafii Mezhebine göre; 5. rekâtta rükû yaptıktan sonra hatırlarsa 6. rekâtı tamamlar sehiv secdesi yapar. Namazı tekrar kılmaz.

S.2- Hocam! Cünüp iken yemek yiyebilir miyiz? Uyuya bilir miyiz? Hemen yıkanmak icap eder mi? Açıklar mısınız? 

C.2- Bu konuyu açıklarken de Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre açıklayacağız.

Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre; cünüp iken bir şey yiyip içilebilir caizdir. Yıkanıp yemek daha iyidir. Aişe Annemize (R.A) sorar; Peygamber Efendimiz (S.A.V) cünüp iken uyumuştu. “Peygamber Efendimiz (S.A.V) Namaz abdesti gibi abdest alır, sonra uyurdu. Gecenin üçte birinde yıkanırdı.

S.3- Hocam! Otobüste yolculukta uyuyoruz, abdest bozulur mu? Yolculuk esnasında bazı arkadaşlar uyumalarına rağmen abdest almadan namaz kıldılar. Biz de abdest aldık. Hangisi doğrudur? Açıklar mısınız?

C.3-

Hanefi Mezhebine göre; arabada, trende makatını sağlama alıp oturur, sağa sola yaslanmazsa abdesti bozulmaz, arkaya yaslansa da bozulmaz. Kendisini sağlama aldığı için abdesti bozulmaz. Amma yol bozuksa zikzaklı ise o takdirde abdesti bozulur.

Şafii Mezhebinde; vasıtada olsa da başka bir yerde olsa da, yana yaslanmadan makatını sağlam bir yere koyup. Sağlamlığından emin olan bir kimsenin abdesti bozulmaz. En iyisi taze bir abdest alıp namazını kılmaktır.

S.4- Hocam! WC’lerde lavabolar aynı yerde, burada abdest alınır mı? Dua okunur mu? Çok tedirginiz. Açıklar mısınız?

 C.4-

Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre; başka abdest alacak yer yoksa mecburi alınacaksa abdest alırsınız, amma dua okumazsınız. Zira öyle yerde dua okunmaz. Böyle yerde abdest almak mekruhtur. Mekruh oluşu, kokusundan, yerlere düşen damlalardan ve yerin temiz olmayışındandır. Pis mekânlarda Allah’ın adı anılmaz. Selam verilmez ve selam da alınmaz.

S.5- Hocam! Benim gözüme lens taktılar. Abdest alırken bilhassa gusül yaparken lensleri çıkaracak mıyım? Mahalle hocamız lensleri çıkar gusül olmaz dedi. Siz ne dersiniz?

C.5-

Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre; abdest alırken, guslederken lensin gusül ve abdeste bir manisi yoktur. Çünkü gözün içini yıkamak farz değildir.

Gusülde de aynıdır, lensin olması gusle mani değildir.

S.6- Hocam! Bizim hanım beni dinlemiyor. Tırnaklarına oje sürüyor. Namazını da kılar. Ben defalarca ojeyle namaz olmaz abdest olmaz dediğim halde dinlemiyor. Oje ile abdest gusül olur mu? Açıklar mısınız?

C.6- Biz bu konuları genelde Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre açıklıyoruz. Bu iki mezhebe göre; tırnaklara sürülen ojeler, dudaklara sürülen rujlar tabaka oluşturursa suyu altına almazsa ne abdest olur ne de gusül olur. Bu şekilde namaz kılıyorsa boşa kılmış olur. Abdestsiz namaz kılıyor demektir. Gusül abdesti alsa da guslü olmaz. Cünüp gezer haberiniz olsun.

Yalnız asetatla o ojeleri, rujları silmesi lazım, silmezse abdest gusül olmaz.

S.7- Hocam! Bizim hanım evde çorapsız namaz kılıyor. Ben namazın olmaz diye çorap giydiriyorum. Bir bayan hoca ayakların örtülmesi şart değildir, çorapsız namaz kılınır diyormuş. Bu konuyu açıklar mısınız?

C.7- Bir bayanın namazda avret mahallini örtmesi farzdır.

Hanefi Mezhebine göre; el ve yüz dışındaki yerler kadının avretidir. Ayakların çıplak olması avret değildir. Buna göre kadının çorapsız namaz kılması mekruhtur. Amma namazı olur.

Şafii Mezhebine göre; kadının ayakları da avrettir. Çorapsız namaz kılması caiz değildir, namazı olmaz. En iyisi namaz kılarken çorabın giyilmesidir.

S.8- Hocam! Son günlerde cünüp iken biz kadınların renkli hallerinde Kur’an okuyorlar. Kur’an-ı ellerine alıyorlar, içlerinde namaz kılanlar da var. Ulusal kanallarda renkli hallerde Kur’an okunur ve namaz kılınır demişler. Bir açıklama bekliyoruz.

C.8-

Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre; cünüp iken, kadınların renkli hallerinde şunların yapılması haramdır, yapılamaz.

1- Namaz kılınamaz, haramdır. Büyük günahtır. Yıkanmadıkça hiçbir namaz kılınamaz.

2- Oruç tutulamaz. Amma yıkandıktan sonra oruçlar kaza edilir. Yani kadınlar renkli hallerinde oruç tutmazlar.

3- Kâbe’ye camiye giremezler, haramdır. Kâbe’yi tavaf edemezler. Eğer hacdayken o halde tavaf ederlerse ceza olarak deve kurban eder. Umrede iken renkli halinde tavaf ederse, ceza olarak bir koyun keser. O koyunun kesilmesi Mekke’de Harem Bölgesi içerisindedir. Başka bir yerde kesilemez.

4- Cinsel ilişkide bulunamaz. Cinsel temas haramdır. Büyük günahtır cezası vardır.

5- Kur’an okuyamaz, eline alamaz. Çünkü Allah (C.C) Vakıa Suresinde şöyle buyurur: “La Yemessühü illel mutahherun.” “Ona ancak temiz olanlar el sürer.

Ancak Hambeli Mezhebinde; Kur’an-ı harf harf okuyabilir demişlerdir.

S.9- Hocam! Biz ava gittik. Namaz zamanı teyemmüm yaparak namaz kıldık. Bizim namazımız oldu mu? Açıklar mısınız?

C.9- Teyemmüm ne zaman yapılır?

Hanefi Mezhebine göre;

1- 1848 metre mesafe ya da 4.000 adımda su bulunmazsa o zaman teyemmüm yapılır.

2- Güvenlik varsa, su civarlarda aranır. Yoksa teyemmüm yapılar.

Şafii Mezhebine göre;

1-1848 metre mesafede o alan içerisinde su bulunmazsa teyemmüm yapılır.

2- Kuyu var ama derin, su alacak ip, kova ve başka bir alet yoksa Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre; teyemmüm yapılır.

3- Vakit çok dar ve vaktin çıkma tehlikesi varsa şu şartlarda teyemmüm yapılır.

a) Su uzakta, abdest almaya gitse vakit çıkacak, o takdirde teyemmüm olur.

b) Yakında kuyu var. İp ve kova bulmak su almak için zaman yoksa namaz vakti geçecekse teyemmüm olur.

1- Su var, amma hava çok soğuk, hasta olma riski varsa o takdirde teyemmüm yapar.

2- Hasta ağır, abdest alamıyorsa, aldığı zamanda zarar verecekse teyemmüm yapar.

3- Namaz vakti oldu. Bir din düşmanında, Yahudi de su var. Suyu vermiyor, fahiş fiyat istiyor. Yani bir şişe suya nasıl olsa abdest alacak diye 100 TL isterse o takdirde sömürülmez, teyemmüm yapar namazını kılar.

Not: Son madde Merhum Ahmet Hamdi AKSEKİ Hocamızın kitabında mevcuttur.

S.10- Hocam! Biz bu sene işçi vizesi ile hacca gittik. Bize ihram giymeyin Mekke’de otelde giyersiniz. 10 riyal sadaka verirsiniz dediler ve bizde öyle yaptık. Amma döndükten sonra siz yanlış yapmışsınız, siz cezaya çarpılmışsınız dediler. Sizden açıklama bekliyoruz.

C.10- Sizin şöyle yapmanız gerekirdi. Burada ihram giyip Umre’ye niyet edecektiniz. Cidde’de çıkarma mecburiyetiniz varsa çıkaracaktınız. Havalimanını çıktıktan, hava kontrol merkezini geçtikten sonra hemen ihramları giyecektiniz. 6 saat olursa sadaka kurtarırdı.

Amma siz ihramsız Harem Bölgesine girmişsiniz. İhramsız girilirse ceza olarak bir kurban vacip olmuştur. Bunu umreye gidenlere parasını verin koyun alsınlar vekâlet verin, Mekke’de Harem Bölgesinde kestirsinler. Başka yerde o kurban kesilemez. Kesilirse et yerine geçer.

Selam ve dua ile Allah (C.C)’a Emanet olunuz. 19 Ekim 2017 Perşembe

Ali Galip DOĞAN/İrşad Vakfı Başkanı

İletişim: GSM.0. 505.772 15 93 / aligalip-dogan@hotmail.com

Bu yazı toplam 440 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.