1. YAZARLAR

  2. A. Galip Doğan

  3. Fıkıh soru ve cevapları
A. Galip Doğan

A. Galip Doğan

FIKIH BİLGİSİ
Yazarın Tüm Yazıları >

Fıkıh soru ve cevapları

A+A-

S-1: Hocam biz aramızda tartışıyoruz. Hiç özrü olmadığı halde üst üste 3 Cuma’ya gitmeyenin nikahı düşer deniyor açıklar mısınız?

C-1:  a) Bir erkeğinin nikâhının düşmesi için 3 defa boşamak niyeti ile şart etmesi, b) Ölümle nikâh sona erer, c)      Erkek mürted olursa nikâh düşer, d) Bir erkek bilerek helale haram, harama helal derse nikâh düşer.

Üç cumayı geçirenin nikâhına bir zarar gelmez. Yalnız Peygamber Efendimiz (s.a.v.) şöyle buyurur: “Kim özürsüz olarak 3 Cuma terk ederse Allah (c.c.) onun kalbini mühürler.” (Ebu Davud-Tirmizi) Yani kalbi hidayete karşı mühürlenip nifak mührü vurulur.

S-2: Hocam! Evlerde tuvaletlerde tuvalet kâğıdı kullanıyoruz. Bunu kullanmayın günahtır dediler ne dersiniz?

C-2: Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre; Üzerine Ayet, Hadis ve ilim kaydedilebilen yani yazı yazılıp, ilmi muhafaza eden kâğıtlar tuvalet kağıdı olarak kullanmak caiz değildir. Fakat yazı yazmaya elverişli olmayan pisliği gideren, wc maksadı ile yapılan kâğıtların kullanılmasında bir sakınca yoktur. Kullanılmasına ilim adamları cevaz vermişlerdir. (İbni Abidin. Fetvalar. Konevi:63)

S-3: Hocam! Geçenlerde bir cenaze defnettik. Cenaze sahiplerinin oğlanları talkın verdirmedi. Yok böyle bir şey dediler. Kur’an-ı Kerim okutmadılar. Ölüye Talkın yapıyoruz. Bir manisi var mı? Açıklar mısınız?

C-3: Ölü kabre konulduktan sonra yapılıp yapılamayacağı ihtilaflı bir konu. Peygamber Efendimiz (s.a.v.) şöyle buyurur: “Ölülerinize La ilahe illallah deyiniz. Telkin ediniz.”

İmamı Şafii (r.a.) ölüler kelimesini hakiki manada ölüdür diyor. Bu açıdan öldükten sonra talkın yapınız. Talkın yapmak sünnettir diyor.

İmamı Azam (r.a.) Talkın ne emredilmiş ne de yasaklanmıştır. Yapılırsa da iyi olur der. Sonuç olarak ölüye talkın vermek örf ’ten iyidir. Ama cenaze sahibi ister yaptırır, isterse yaptırmaz.

İmamı Ahmed Hambel (r.a.)’de Ölülerinize talkın yaptırın. Çünkü sünnettir der. Kur’an-ı Kerim okunmasında hiçbir sakınca yoktur. Hatta Peygamber Efendimiz (s.a.v.)’in Kur’an-ı Kerim okumayı tavsiye ediyor.

S-4: Hocam! Bir kanalda dinledim. Ölüye Kur’an-ı Kerim okunmaz. Okunursa da ölmüş kişiye hiçbir faydası olmaz diyor. Ne dersiniz?

C-4: Ölüye okumanın faydası yoktur da çiçekli çelengin mi faydası varmış.

İmamı Azam, İmamı Ahmed bin Hambel ve İmamı Şafii (R. Anhüm) okunan Kur’an-ı Kerim’in sevabının ölüye ulaştığını söylerler. Bu yapılan ibadetlerin sevabının başkasına bağışlanması demektir.

İmamı Muhammed’e göre; Ölünün kabri başında Kur’an-ı Kerim okumak mekruh değil müstehaptır.

Hanefi Mezhebi İmamı Muhammed’in görüşünü tercih ederler. Müstehaptır derler. Ahmed bin Hambel ile İmamı Muhammed aynı görüştedir. Kur’an-ı Kerim okunur sevabı ölülere bağışlanır derler.

Selam hidayete tabi olanlar üzerine olsun. 23.02.2017

İrtibat Tel      : 0.332.352 42 13 - 0.505.772 15 93

e-mail : aligalip-dogan@hotmail.com

Bu yazı toplam 532 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.