1. YAZARLAR

  2. A. Galip Doğan

  3. Fıkhi sorular ve cevaplar
A. Galip Doğan

A. Galip Doğan

FIKIH BİLGİSİ
Yazarın Tüm Yazıları >

Fıkhi sorular ve cevaplar

A+A-

S.1) Hocam haram ile tedavi caiz midir? Domuz jeli olan bir ilacı kullanabilir miyiz? Açıklar mısınız?

C.1) Haram iki kısımdır.

1- Haram li aynihi; Bir şeyin aslı, özü haram kılınmışsa ondan yapılan mamullerde haramdır. Örneğin domuz eti haramdır. Ondan elde edilen mamuller de haramdır. Domuz jellerinden yapılan tüm mamuller haram, domuz pankreasından yapılan ilaçlar da haramdır. Haramla tedavi olunmaz, şifa bulunmaz. Ancak çok inançlı bir doktor hiçbir alternatif ilaç yoksa hastanın hayati tehlikesi varsa ölmeyecek kadar verilirse o zaman caiz olur.

2- Haram li gayrihi; Bir şeyin özü, aslı helal olup sonra fermantasyon olmuşsa faydalı olanlar zarara dönüşmüşse o takdirde haram olur. Örneğin; Pekmez, sirke ve şıra helaldir. Şarap haramdır. Yoğurt helaldir ama dışarıda sıcakta çok durmuş ve bozulmuşsa yenince zararlı ise o zaman harama dönüşür.

S.2) Hocam oğlum 12 yaşında müzmin öksürüğü var, eşek sütü satılıyor, alın içirin geçer derler. Açıklar mısınız?

C.2) Eşek eti Hayber Fethi’nden sonra haram kılınmıştır. Eşek eti haram olduğuna göre sütü de haramdır. Modern çağda Allah aşkına eşek etinden şifa mı olur. Haramdan şifa olmaz. Eşek sütünün içilmesi de satılması da haramdır. Bunlardan şifa aramayın. (Kaynak Feteva-i Hindiya Cilt 12 sayfa 121)

S.3) Hocam ayaklarım ağrıyor, yılancık diyorlar, yılan eti yersen geçer dediler. Ne dersiniz yenir mi?

C.3) Yılan eti yemek haramdır. Yılan eti yiyerek ayakların ağrısı geçmez. Yahu kardeşim fizikçiye git, ortopediye git, ayaklarında romatizma vardır, gut hastalığı vardır. Bu kadar yaygın hastane varken yılan mı yenir, haramdır.

S.4) Köyde yabancı bir çoban üç tane ineğe ilişmiş, sorduğumuz hocalar onları kesin bir kireç çukuruna gömün, eti yenmez, sütü içilmez derler. Orta halli bir aileyiz, onlarla geçiniyoruz. Size güvendiğimiz için soruyoruz, açıklar mısınız?

C.4) Evet bazı Âlimler onlar kesilir, bir çukura gömülür demişler ama Cumhur ulamamız o hayvanlar telef edilmez, ancak bilen insanlar etini yiyemez, sütünden içemezler. Siz o hayvanları o muhitten başka bir yere satarsınız. Bunların böyle bir özürü var demezsiniz. Satın alanlara sütü de eti de helal olur. Sakin kesip imha etmeyin satın alana yemesi içmesi helaldir. (Kaynak Feteva-i Hindiye 12/142)

S.5) Hocam 30 yaşında bir bayanım, adetli iken kalpten ameliyat oldum. Doktor banyo yapamazsın dedi, namazlarımı kılmak istiyorum, namaz vakitleri gelince, namaz kılmayınca içim yanıyor, ne dersiniz?

C.5) Ameliyat olduğun doktor, inançlı, namazını kılıyor, dini hassasiyeti varsa, tavsiyesine uyarsınız. Yalnız sargılı olan yere su değdirmezsin, sargı yerine mesh edersin, diğer yerleri yıkar boy abdesti alırsın. Bu şekilde yıkandıktan sonra namazlarını kılabilirsin. Ben de baypas ameliyatı oldum, ilk günler tuğla ile teyemmüm yapıp namazlarımı kılıyordum. Geçmiş olsun Allah (c.c) şifa lütfetsin.

S.6) Hocam; Mahallede bir komşunun hanımı öldü, adam yeni evlendi, kadının 20 yaşlarında kızı var, adamında 25-27 yaşlarında oğlu var, yeni eşinin kızını oğluna almak istiyor, oğlanda istiyor ne dersiniz evlenebilirler mi?

C.6) Önceden aralarında sıhriyet yoksa süt kardeşliği yoksa babası kadını, oğlu da kızı alabilir, evlenmelerinde bir sakıncası yoktur.

S.7) Biz hoca arkadaşlarla bir tartışma yaptık. Adetli olan kadın veya kızın nikâhı kıyılır mı, kıyılırsa caiz olur mu açıklar mısınız?

C.7) Nikâhın olmazsa olmaz iki şartı vardır.

Birinci şart; buluğ çağına gelmiş, aklı başında 2 erkek veya bir erkek iki kadın şahidin bulunması lazım. İkincisi; İcap ve kabul şartı olacak yani damat adayı aldım kabul ettim diyecek. Mehir vaciptir. Bundan başka bir şart yoktur. Yalnız nikâh kıyarken kadının ay hali olması nikâha manisi yoktur, kıyılan nikâh tamamdır. Yalnız Zifafını temizlenmesine göre ayarlarlar.

İcap kabul şartı; Oğlan da kız da her ikisi de aldım kabul ettim diyecekler.

S.8) Hanım Cuma günleri nafile oruç tutuyor, oruç tutma doğru değil diyorum fakat yine de tutuyor ne dersiniz?

C.8) Hanefi ve Şafi mezheplerine göre sadece Cuma günleri oruç tutmak mekruhtur. Perşembeden başlar tutarsa caiz olur. Peygamberimiz (sav) “Bir kadının kocasının izini olmadan nafile oruç tutması caiz olmaz.” buyurmaktadır. Dolayısıyla sizin izininiz olmadan oruç tutamaz. Eşinize hatırlatınız. Yine Peygamberimiz (sav) şöyle buyurur “sizden birisi sadece Cuma gününde oruç tutmasın ancak bir gün önce bir sonrasıyla oruç tutar” (Buhari-Müslim-Tirmizi) Bu hadisten de anlaşıldığına göre Cuma günü Müminlerin bayramıdır.

S.9) Biz bayanlar arasında sohbet ederken tartıştık, adet günlerinde geçen namazlar kaza edilecek, tutulmayan oruçlar için hem fitresi verilecek, hem de tutulacak denildi. Ne dersiniz?

C.9) Hz. Aişe annemiz (ra) şöyle der “Biz adet günlerinde namaz kılmazdık, sonra o namazları da kaza etmezdik.” Oruca gelince tutulmayan oruçlar kaza edilecek ama fitre vermek zorunda değilsiniz.

S.10) Hocam Cuma günü hutbenin sonunda İmam dua ediyor, Cemaatte sesli olarak âmin diyor, bu doğru mudur? Açıklar mısınız?

C.10) Hanefi mezhebinde hutbe dinlemek farzdır. Bundan dolayı Cemaatin sesli amin demesi yok, ancak sessizce amin diyebilir.

Dua ve Selamlar. 28.03.2019

İletişim-Tel:0332-3524213 veya 05057721593-94

Posta:aligalipdogan@hotmail.com                                     Ali Galip DOĞAN

Facebook: Ali Galip Doğan                                                     İrşad Vakfı Başkanı

Bu yazı toplam 671 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.